U kunt uw zorgonderneming vanaf drie maanden voor de start van de zorgverlening melden als ‘nieuwe zorgaanbieder’. Het melden verloopt via het beantwoorden van een aantal vragen over uw zorgonderneming. Om te kunnen melden heeft u een eHerkenningsmiddel als inlogmiddel nodig.

Inloggen met eHerkenning

Voor het melden moet u inloggen met een eHerkenningsmiddel van ten minste beveiligingsniveau 2+. eHerkenning is een veilige manier van online identificeren en inloggen voor ondernemers (vergelijkbaar met DigiD voor personen). De kosten, de aanvraagprocedure, de doorlooptijd van de aanvraag, de looptijd van het contract e.d. verschillen per aanbieder. Met een eHerkenningsmiddel kunt u ook veilig inloggen bij diverse andere (overheids)organisaties. Meer informatie over eHerkenning en de aanschaf vindt u op www.eherkenning.nl.

Welke informatie heeft u nodig

Na het inloggen doorloopt u 10 stappen en beantwoordt u in totaal 7 vragen. Hieronder vindt u een overzicht van de informatie waar naar gevraagd wordt:

  • Uw organisatiegegevens.
    Deze gegevens worden bij het inloggen automatisch opgehaald bij de KvK. Kloppen deze niet, dan moet u deze eerst aanpassen bij de  KvK.
  • Of u bekend bent met de eisen die de Wkkgz stelt aan u als zorgaanbieder.
  • De datum dat u van start wilt gaan met de daadwerkelijke zorgverlening.
  • Hoe u denkt dat de formatie van het zorgverlenend personeel (waaronder inhuur en onderaanneming) er uitziet na het eerste half jaar.
  • Welke zorgberoepen u in wilt zetten bij uw zorgverlening.
    Bijvoorbeeld arts, tandarts, Verzorgende in de individuele gezondheidszorg (VIG-er), fysiotherapeut, verpleegkundige enz.
  • Het totaal aantal fte per zorgberoep
  • Het soort zorg dat uw onderneming aan gaat bieden.
    Bijvoorbeeld Fysiotherapie, Alternatieve zorg, Revalidatiezorg, Orthodontische zorg, Thuiszorg, Verpleging en verzorging, Alternatieve zorg, Gehandicaptenzorg enz. En wat daarbij, indien van toepassing, het hoogste indicatie/zorgprofiel gaat zijn.
  • Of u voorbehouden handelingen zoals omschreven in de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) gaat uitvoeren.
  • Hoeveel patiënten / cliënten u per maand hoopt te behandelen 6 maanden na de start.
  • Daarnaast wordt gevraagd naar uw e-mailadres en telefoonummer. De IGJ gebruikt deze gegevens om eventueel contact met u op te nemen voor aanvullende informatie of om een afspraak te maken.

Let op! Het is niet mogelijk de vragen tussentijds op te slaan. Vul de vragenlijst in één keer in.

Hoeveel tijd kost melden?

Heeft u de benodigde informatie vooraf verzameld, dan kost het melden u ongeveer 10 minuten.

Vanaf welk moment melden?

Melden is mogelijk vanaf drie maanden voordat u begint met de zorgverlening. Eerder melden is niet mogelijk, omdat er dan vaak nog teveel onzekerheden zijn over bijvoorbeeld het exacte moment van starten of de locatie. Het is voor de inspectie echter belangrijk dat de ingevulde gegevens zo actueel mogelijk zijn.

Wanneer u eerder dan drie maanden de vragenlijst wilt invullen, krijgt u de melding dat melden op dit moment nog niet mogelijk is. U kunt de vragenlijst dan ook niet afronden.
Meld uw onderneming niet later dan twee weken voordat u daadwerkelijk van start gaat met zorg verlenen aan patiënten.

Melden

  • Gaat u over drie maanden daadwerkelijk van start met zorg verlenen?
  • Heeft u een eHerkenningsmiddel?
  • Heeft u alle informatie voor het beantwoorden van de vragen bij de hand?

Ga dan naar de vragenlijst en meldt uw zorgonderneming